Dari Rumah ke Pejabat Doktor - Rawatan Cirit-birit

Dari Rumah ke Pejabat Doktor - Rawatan Cirit-birit

Rawatan cirit-birit boleh bermula di rumah jika tiada gejala yang teruk yang mengiringi ia.

- Mulakan penghidratan serta-merta dengan air dan cecair yang jelas.

- Elakkan alkohol atau minuman berkafein semasa rawatan cirit-birit kerana mereka boleh menjadi kering.

- Susu akan memanjangkan rawatan cirit-birit demikian, bagi kes-kes yang lebih teruk, elakkan juga.

- Untuk cirit-birit yang sederhana atau teruk, minum cecair elektrolit seperti Gatorade atau Pedialyte. Elektrolit membantu rawatan cirit-birit kronik kerana mereka menjalankan isyarat ke seluruh badan. Dehidrasi, dan selalunya berlaku cirit-birit, boleh menyebabkan ketidakseimbangan elektrolit yang teruk.

- Jika loya hadir, menghisap cip ais untuk menjaga terhidrat semasa rawatan cirit-birit.

Diet anda juga penting dalam rawatan cirit-birit.

- Mulakan dengan memakan yogurt probiotik. Probiotik telah ditunjukkan untuk mengurangkan gejala cirit-birit dan membantu untuk memendekkan rawatan cirit-birit.

- Menggabungkan diet BRAT juga. BRAT bermaksud pisang, beras, epal (atau sos epal), dan roti bakar kering. Makanan ini biasanya disyorkan untuk kanak-kanak, tetapi orang dewasa akan mendapat manfaat juga. Kesemua makanan ini boleh membantu memendekkan keperluan untuk rawatan cirit-birit. Diet yang tidak perlu terhad kepada mereka, tetapi mereka akan membantu.

- Elakkan makanan berminyak atau digoreng kerana ia boleh memburukkan lagi masalah tersebut. Selepas rawatan cirit-birit telah berlalu, ia adalah dinasihatkan untuk mengelakkan makanan goreng dan alkohol untuk mengelakkan berulang.

Rawatan cirit-birit terletak pada mendapatkan rehat yang secukupnya. Badan akan disalirkan teruk semasa pertarungan. Ketidakseimbangan elektrolit membawa kepada kelemahan otot. Dehidrasi boleh menyebabkan pening atau kelemahan. Jaga diri anda terlebih dahulu supaya anda boleh menjadi lebih baik. Melainkan jika anda diberitahu oleh doktor, elakkan mengambil ubat cirit-birit. Ini boleh menghalang tubuh daripada membuang apa yang menyebabkan masalah ini.

Bilakah rawatan cirit-birit diberikan kepada profesional? Bagi bayi yang baru lahir, apa-apa muntah atau cirit-birit perlu segera dilaporkan kepada pakar kanak-kanak yang dapat. Bagi kanak-kanak lebih 3 bulan, mana-mana muntah yang berlarutan lebih daripada beberapa jam perlu dilaporkan. Bagi orang dewasa, jika cirit-birit berterusan lebih daripada tiga hari, kemudian pergi ke doktor. Tanda-tanda lain yang memerlukan rawatan perubatan cirit-birit kronik termasuk:

- Najis berdarah

- Najis hitam atau berminyak

- Sakit perut yang berterusan selepas membuang air besar

- Isu-isu dehidrasi yang teruk seperti pening atau kekejangan otot

- Satu demam yang disertakan lebih 101 di kalangan orang dewasa (100.4 pada kanak-kanak)

- Cirit-birit yang berlaku sejurus selepas lawatan ke luar negara

- Jika lebih daripada satu orang yang anda baru makan dengan pengalaman cirit-birit juga.

- Cirit-birit yang datang selepas memulakan ubat baru.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar