Cara Berhenti berpeluh ketiak Cara Mudah

Cara Berhenti berpeluh ketiak Cara Mudah

Ketiak berpeluh boleh menjadi sangat memalukan. Bukan sahaja ia meninggalkan kesan hodoh pada baju anda, tetapi juga boleh menjadi punca bau badan busuk. Bagaimana untuk menghentikan ketiak berpeluh boleh dilakukan dengan mudah dan boleh dilakukan betul-betul di keselesaan rumah anda sendiri.

Untuk menghentikan ketiak berpeluh, anda boleh melakukannya sama ada secara semulajadi atau melalui penggunaan produk kosmetik. Terdapat juga cara-cara mudah lain untuk mencegah peluh berlebihan. Kebersihan yang betul dan pemakanan yang sihat boleh menjadi permulaan yang hebat.

Pertama sekali ketiak berpeluh adalah disebabkan oleh kelenjar peluh yang terlalu aktif. Akar yang biasa peluh berlebihan boleh dikesan kembali ke gen. Mungkin seseorang dalam keluarga anda mempunyai masalah yang sama bahawa anda mempunyai sekarang dan ia juga boleh dikesan kembali ke diet anda.

Adakah anda tahu bahawa kafein boleh menyebabkan peluh berlebihan? Kafein boleh meningkatkan kadar metabolisme anda sehingga mengakibatkan berpeluh berlebihan. Ia adalah lebih baik untuk mengelakkan minum terlalu banyak kopi, teh, atau minuman lain yang mempunyai kafein di dalamnya. Jika anda suka kopi yang begitu banyak maka ia adalah lebih baik untuk memilih untuk bebas Kafeina satu. Jadi adalah lebih baik untuk mengelakkan minuman tenaga.

Makanan pedas juga boleh menyebabkan anda berpeluh terlalu banyak. Apabila anda mengambil sejumlah makanan pedas suhu badan anda akan meningkat dan boleh menyebabkan anda berpeluh sedalam-dalamnya. Bawang dan bawang putih juga mempunyai kesan yang sama. Bukan itu sahaja, ia juga boleh menyebabkan badan anda untuk mengeluarkan bau busuk.

Kemudian anda boleh berpeluh lagi berlebihan bawah lengan anda dengan memakai pakaian yang tidak terlalu ketat. Elakkan kain seperti spandeks dan nilon ini boleh menyebabkan anda berpeluh lebih dan jenis kain tidak membantu menyerap peluh. Cuba memilih pakaian kain kapas yang longgar dan pilih baju berwarna cahaya. Jenis-jenis pakaian boleh membantu anda berasa sejuk dan boleh membantu mencegah berpeluh ketiak.

Satu lagi pilihan dalam mencegah ketiak berpeluh adalah dengan menggunakan antiperspirants atau deodoran. Produk-produk ini menutup liang dan mencegah kawasan yang dipohon dari berpeluh terlalu banyak. Satu lagi cara yang berkesan adalah untuk memohon lapisan talkum untuk membantu menyerap kelembapan dan sejuk kulit pada ketiak anda.

Untuk mengelakkan ketiak berpeluh adalah agak mudah untuk dilakukan. Hanya ikut beberapa tips yang telah saya sebutkan di atas dan anda pasti akan bebas daripada mempunyai ketiak berpeluh. Mengambil mandi biasa dan membasuh ketiak anda pada hari-hari panas juga boleh menghalang anda daripada berpeluh dan pasti akan membantu mengelakkan bau badan yang busuk.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar